باغچه مجازی

وبلاگ محمد حسین توکلی کارشناس مهندسی علوم خاک

باغچه مجازی

وبلاگ محمد حسین توکلی کارشناس مهندسی علوم خاک

باغچه مجازی

* محمد حسین توکلی هستم فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی گرایش مهندسی علوم خاک از دانشگاه شهید باهنر کرمان
* فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش کارآفرینی

* هدف: عضو وزارتخانه جهاد کشاورزی دولت صاحب الزمان(عج)

برای آشنایی با سوابق کاری بنده و اطلاعات تماس به منوی اصلی وبلاگ مراجعه نمایید.

آخرین نظرات

۶۸ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

آنتراکنوز: Anthracnose 

 در لغت به معنای شبه زغال Like-Coalاست و اولین بار روی انگور گزارش شد.

بیماری لکه سیاه گردو که به آن آنتراکنوز نیز می گویند دربیشتر نقاط  مشاهده می شود عامل این بیماری قارچی است که به برگ وساقه های جوان ومیوه گردو حمله می کند .

علائم بیماری :

علائم بیماری در برگ ها به صورت لکه های کوچک و به رنگ قهوه ای متمایل به قرمز وروی شاخه ها به صورت زخم های بیضوی گرد وبه رنگ قهوه ای متمایل به خاکستری در میوه ها به صورت لکه های گود وگرد نامنظم درسطح پوست میوه ها می باشد.


 

محمد حسین توکلی
۳۱ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۱۲ ۰ نظر

لیسه سیب :

حشره کامل شب پره ،بالهای جلویی دراز باریک،بر روی بالهای جلویی به طور متوسط 19-18 عدد خال سیاه وجود دارد .

این آفت در اکثر مناطق سیب کاری وجود دارد.میزبان اصلی درخت سیب ،ولی به گلابی ،آلو،بادام،زردآلو،به،زالز الک و حتی بید حمله می کند.

لاروها در کلیه قسمتهای برگ تغذیه می کنند و فقط رگبرگها باقی می گذارند و تارهایی را دوردرخت می تنند

در صورت شدت ،درخت عاری از برگ می شود و چنین درختانی ضعیف شده،میوه ها ریخته و در صورت باقی ماندن بر روی درخت کوچک و غیر قابل استفاده می شوند و در صورت شدت حمله گاهی اوقات تغذی لاروها از میوه ها مشاهده می شود.

سموم مورد استفاده علیه این آفت مالایتون(2در هزار)،دیازینون(1در هزار)زولون(5/1 در هزار)که زمان استفاده از این سموم پس از متورم شدن جوانه ها و قبل از باز شدن گلهاست.



محمد حسین توکلی
۳۰ مرداد ۹۳ ، ۲۱:۲۶ ۰ نظر

نرم افزار: garden planner


تراز: مبتدی


محدودیت: ورودی نقشه


گرافیک: متوسط


کاربرد: ارائه سریع و شماتیک طرح اولیه


لینک دانلود

hortilover.ir/files/Hortilover.Garden.Planner.Home.Edition.v2.4.0.zip


محمد حسین توکلی
۳۰ مرداد ۹۳ ، ۱۰:۲۰ ۱ نظر

اگر علاقه به کاشت گل و گیاه دارید پیشنهاد می کنم این روش جالب کاشت پیاز خوردنی را یاد بگیرید.

 سر پیازهایی که سبز شده را همراه با پیاز و ریشه از بقیه پیاز ها جدا کرده ( زیرا این قسمت سبز شده و قابل خوردن نیست ) و همان را در خاک فروببرید .

بعد از چند روز خواهید دید پیاز شما شروع به جوانه زدن و بیرون امدن از حالت پلاسیدگی میکند.

به همین سادگی …

 

www.doondoon.ir 147

 

محمد حسین توکلی
۳۰ مرداد ۹۳ ، ۰۹:۱۸ ۰ نظر

ابریشم مصری درختچه کوچک خزان پذیر از جنس Caesalpinia در خانواده بقولات - پروانه آسا است. این گیاه بومی مناطق استوایی آمریکا ، به طور عمده آرژانتین و اروگوئه است. در تگزاس ، و در سایر نقاط جنوب غربی ایالات متحده نیز گسترده است و در بسیاری از مناق جهان با عنوان پرنده بهشتی زرد ​​شناخته می شود.

این درختچه‌ بسیار زیبا، با گل‌های تقریباً دائمی تابستانه، با پرچم‌های بلند قرمز رنگ که جلوه‌ای خاص به این درختچه می‌دهد بیشتر جهت کاشت در نواحی گرمسیری مناسب است

ابریشم مصری ممکن است به ارتفاع 3 تا 4 متر بلندی برسد. این گیاه دارای تاج کروی اغلب شکل پذیر با پوست خاکستری مایل به سبز روشن تا قهوه‌ای روشن است. 

محمد حسین توکلی
۲۹ مرداد ۹۳ ، ۰۹:۲۹ ۰ نظر

 کاشت گیاهان در بالای بام ها در مناطق شهری از اهمیت بالایی برخوردار است. منفعت اقتصادی عمومی و فردی از سویی و از سوی دیگر منفعت منطقه­ای و جهانی را در بر دارد.

انواع مختلف بام های سبز که شامل سیستم های گسترده، سیستم های متمرکز و سیستم های مدولار یا گلدانی هستند. سیستم های گسترده فقط شامل پوشش گیاهی چمن یا گیاهانی هستند که به پوشش خاکی سنگینی نیاز نداشته باشند این نوع بام سبز بیشتر برای بام های شیب دار و جاهایی بکار میرود که بام نمی تواند وزنهای سنگین تر را تحمل کند.

سیستم متمرکز سیستمی است که شامل همه انواع پوشش گیاهی وآنچه برای طراحی باغ مورد نیاز است می­شود، یعنی درختان بزرگ و کوچک و آب نماها و انواع پوشش گیاهی در آنها تعبیه می­شوند. سیستم های گلدانی نیز گلدانهایی با جزییات مخصوصی هستند که مخصوص بام ها طراحی میشوند.

محمد حسین توکلی
۲۹ مرداد ۹۳ ، ۰۸:۰۳ ۰ نظر

گل رز آبشار طلایی، گیاهی چندساله از جنس رزا (Rosa) و خانواده Rosaceae معمولا به عنوان رز Lady Banks در جهان شناخته میشود بومی مرکز و غرب چین بیشتر در استان گانسو ، گوئیژو ، هنان ، هوبئی ، جیانگ سو ، سیچوان و یوننانو در کوه ها وارتفاعات 500 تا 2200 متر رشد می کند.

گل آبشار طلایی به صورت درختچه ای است و میتواند بیش از 6 متر بلند شود. بر خلاف بسیاری از گل های سرخ (رز)، این گونه بدون تیغ و خار است هر چند ممکن است برخی از اقسام آن تیغ هایی تا 5 میلی متر در شاخه های تنومند داشته باشند. 

محمد حسین توکلی
۲۸ مرداد ۹۳ ، ۱۹:۴۷ ۰ نظر

بیماری های مهم قابل کنترل و پیشگیری:

مانکوزب را می توان برای کنترل بیماریهای مختلفی به کار برد مانند: لکه برگی، آلترناریایی، آنتراگنوز، پوسیدگی سیاه، بلایت برگی ناشی از قارچ بوتیریتیس، پوسیدگی قهوه ای، لکه برگی سرکوسپورایی، سفیدکهای داخلی، سوختگی اندامهای هوایی سیب زمینی و گوجه فرنگی، گونه های هلمینتوسپوریوم، فیتوفتورا، ریزوکتونیا، بلایت ناشی از پی تیوم، زنگ، لکه سیاه سیب و گلابی، لکه برگی ناشی از سپتوریا، کپک برفی ناشی از فوزاریوم، سیاهکهای پنهان معمولی گندم و جو.

میزان و نحوه مصرف:

میزان مصرف این قارچکش بسته به نوع بیماری به نسبت 2 تا 3 در هزار برای سمپاشی روی اندامهای هوایی و برای ضدعفونی بذر استفاده می شود. در مورد سمپاشی به منظور اینکه سم روی تمامی اندامها پوشش کاملی بوجود آورد لازم است آن را با مقدار کافی آب و یک پخش کننده مصرف کرد. فواصل دفعات مصرف این قارچکش حدود 7 تا 10 روز می باشد.

در زمان نگهداری و انبار کردن این سم هرگز نباید این ماده مرطوب یا خیس شود. بذور ضد عفونی شده و یا اندامهای سمپاشی شده نباید به مصرف خوراک دام برسد. همچنین این سم برای ماهیها سمی است.

در مورد قطعات بذری سیب زمینی برای کنترل قارچ فوزاریوم که باعث پوسیدگی تکه های بذری می شود و برای بیماری بذر زاد Common Scab نیز مصرف می شود.

 این قارچکش با بیشتر آفت کشهای معمولی سازگاری دارد، وقتی به عنوان یک قارچکش محافظت کننده به کار رود بیشترین اثر خود را دارد.

محمد حسین توکلی
۲۸ مرداد ۹۳ ، ۱۶:۰۵ ۰ نظر
در این روش چون میخواهیم از غوطه ور شدن جوانه های کوچک در آب جلوگیری کنیم از روش فیتیله ای استفاده میکنیم در این روش از پوسیدگی های قارچی قلمه ها تاحدودی کاسته میشود.
Image and video hosting by TinyPic
مواد لازم 
بطری آب معدنی
پارچه نخی تمیز یا گاز استریل
قلمه های بامبو
روش کار
بطری آب را به دو نیم میکنیم. پارچه ها را به دور قلمه ها میپیچیم و در داخل سر بطری قرار میدهیم. نیمه دیگر بطری را که دارای آب معدنی است در زیر سر بطری میگذاریم. پارچه ها کم کم حالت آب را به خود جذب میکنند و در اختیار قلمه ها قرار میدهند.
با این روش به گیاهان به طور غیر مستقیم آب رسانی میشود
منبع: اکبر صیف الدین

محمد حسین توکلی
۲۷ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۵۲ ۰ نظر

مقداری پیاز زعفران تهیه کنید. این مقدار را درتعدادی گلدان سفالی بزرگ و داخل هرگلدان پنج قسمت وهرقسمت پنج پیاز در چاله هایی به عمق پانزده سانتی متری میتوان کاشت و آبیاری ده روز پس ازکاشت و تا بهار آب باران وبرف برای آن کافیست و اویل بهار رو به زردی وخواب آن شروع میشود.

Image and video hosting by TinyPic

زمان رشد آن پاییز و زمستان واوایل بهار است. خانواده ها در مناطق نیمه گرمسیر میتوانند درشهرها وروستا در باغچه یا در گلدانهای سفالی دراطراف حیاط و یا در گلدانهای سفالی درسطح پشت بام و تراس یا بالکن رو باز به طریقه ذکرشده نسبت به کاشت اقدام نمود

این ایده یا بهتر بگویم تجربه،میتوان گفت از نظر کار افرینی میتواند مفید واقع شود ودرآمدزا باشد و مورد مصرف خانواده نیز قرار بگیرد.

محمد حسین توکلی
۲۷ مرداد ۹۳ ، ۰۷:۵۵ ۰ نظر