باغچه مجازی

وبلاگ محمد حسین توکلی کارشناس مهندسی علوم خاک

باغچه مجازی

وبلاگ محمد حسین توکلی کارشناس مهندسی علوم خاک

باغچه مجازی

* محمد حسین توکلی هستم فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی گرایش مهندسی علوم خاک از دانشگاه شهید باهنر کرمان
* فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش کارآفرینی

* هدف: عضو وزارتخانه جهاد کشاورزی دولت صاحب الزمان(عج)

برای آشنایی با سوابق کاری بنده و اطلاعات تماس به منوی اصلی وبلاگ مراجعه نمایید.

آخرین نظرات

۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

نحوه کشت :

پس از انتخاب بذر باید فکر نحوه کشت باشیم به طور کلی در مقابل ما دو راه برای کشت بذر قرار دارد. یکی کشت مستقیم و کشت به صورت خزانه که از این دو راه به خاطر صرفه جویی در استفاده از امکانات گلخانه ای و مراقبت بیشتر و بهتر تا جوانه زدن٬ بهتر است از کشت در خزانه بهره گیری کرد. برای کشت مستقیم زمین باید رطوبت کافی داشته و به اصطلاح گاورو باشد و بهتر است زیر و روی بذر به مقدار مورد نیاز بیته موس ریخته شود.

بهترین خاک برای کشت در گلدانهای نشاء ماده ای طبیعی به نام بیته موس می باشد که در بازار انواع خارجی و ایرانی آن یافت می شود.اگر محل قرار گرفتن سینی نشاء دارای ۳۰ درجه سانتی گراد حرارت بوده و نور و رطوبت کافی وجود داشته باشد پس از ۵ تا ۷ روز بذر جوانه می زند و چنانچه شرایط مناسب نبوده و عوامل نور و گرما و رطوبت به صورت دلخواه نباشد اولا در زمان جوانه زنی تاخیر ایجاد می شود و ثانیا در جریان رشد گیاه نیز اختلالاتی پدیدار خواهد شد. توصیه می شود این نوع بذرها را به علت گرانی آنها ۲۴ ساعت قبل از کاشت در زمین و یا گلدان در یک پارچه نخی و یا پنبه ای در دمای ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری کرد. باید دقت کرد قبل از این کار بذرها ابتدا در آب ولرم خیسانده شوند از طرفی باید مراقبت های لازم را به عمل آورد تا گیاه جوان بدون آفت و بیماری به زمین منتقل شود.

 

محمد حسین توکلی
۲۶ مرداد ۹۴ ، ۱۹:۲۷ ۰ نظر

اسم علمی برگ عبائی Aspidistra elatior واز خانواده Liliaceae میباشد. برگ عبائی گیاهی است بومی چین و ژاپن که داری ریزوم بوده و بدون ساقه هوایی می باشد.

برگهای آن سبز تیره ، براق،پهن و به طول ۳ تا ۵۰ سانتیمتر است. همچنین دمبرگ بلندی دارد که مستقیما از سطح خاک بیرون می آید. ارتفاع بوته در حدود ۳۰ سانتیمتر و گسترش آن به ۵۰ سانتیمتر می رسد.

برگ عبائی گلهای ریزی دارد که ارغوانی وفنجانی مانند است و روی سطح خاک و در قسمت تحتانی گیاه، در اواخر تابستان ظاهر میشود و فاقد زیبایی است.

عمر این گیاه زیاد است و سالهای متمادی بدون تغذیه و تعویض گلدان در اطاق می ماند. یکنوع ابلق آن نیز وجود دارد که داری نوار کرم رنگ می باشد و بسیار جالب است.

محمد حسین توکلی
۲۳ مرداد ۹۴ ، ۱۲:۰۸ ۰ نظر

ارس خزنده گیاهی کند رشد از جنس Juniperus در خانواده Cupressaceae (سرو) بومی شمال قاره آمریکا ، سراسر کانادا از یوکان شرق به نیوفاندلند، و در ایالات متحده در آلاسکا، و به صورت محلی در شرق مونتانا میباشد.

ارس خزنده میتواند حداکثر به 10 تا 30 سانتی متر بلند است اما اغلب تا چندین متر در عرض گستده میشوند. شاخه ها بلند و باریک هستند و دارای 0.7 تا 1.2 میلی متر قطر می باشد. برگ ها در جفت های مقابل یکی در میان چیده شده اند.

برگ های نوجوان (که فقط بر روی نهال های جوان هستند) سوزنی شکل ، 5 تا 10 میلی متر بلند میشوند. میوه مخروطی شکل و یا گرد با 5 تا 7 میلی متر قطر و به رنگ آبی تیره با شکوفه مومی شکل و شامل دو دانه (به ندرت 1 یا سه) میباشد.

محمد حسین توکلی
۱۶ مرداد ۹۴ ، ۱۵:۲۶ ۰ نظر

برای قلمه زدن گیاه یوکا ابتدا گیاه مادر را از وسط و بصورت مورب می بریم و برگهای انتهایی تاج آن را جدا کرده و برگ ها را می بندیم تا تکان خوردن باعث تخریب ریشه چه ها نشود و تاج را در گلدانی حاوی کوکوپیت یا ماسه می کاریم.

برگهای بالایی ساقه اصلی را جدا می کنیم تا بهتر جوانه بزند.

گلدان ها را هر چهار یا پنج روز آب میدهیم البته آبیاری بستگی به شرایط محیطی دارد.

* برای مطالعه مطالب به روز تر می توانید صفحه اینستاگرام گروه مهندسی ویونا را دنبال کنید:  Instagram.com/VIONAgroup

محمد حسین توکلی
۱۵ مرداد ۹۴ ، ۱۴:۱۹ ۰ نظر