نیلوفر ارغوانی گیاهی از جنس Ipomoea در خانواده کانولوولاسه (پیچک) بومی مکزیک و آمریکای مرکزی است. این گیاه با نام هایی چون Purple و Tall و Common Morning Glory در جهان شناخته میشود.

این گیاه علفی بسیار آسان رشد است و در تابستان گلهای شیپوری آن به رنگهای متنوع آبی، ارغوانی، صورتی، سفید و ابلق ظاهر میشود که بسیار درشت و زیبا هستند.

 نیلوفر ارغوانی قابلیت رشد تا ارتفاع 2-3 متر با استفاده از قیم و در اطراف دیوار ها را دارد. دارای برگ ها قلبی شکل است و ساقه هایی با موهای قهوه ای پوشیده شده دارد.گل ها عمدتا به رنگ آبی و بنفش و یا سفید با 3 تا 6 سانتی متر قطر میباشند.

 نیلوفر ارغوانی با وجود افزایش کشت به خاطر داشتن گل های زیبای بنفش و سفید در بسیاری مناطق به عنوان یک علف هرز مضر معرفی شده است.

 این گیاه نیازمند خاک نسبتاً مرطوب و غنی است، اما بعضاً می تواند در یک آرایه وسیعی از انواع گوناگون خاک رشد کند. این گیاه تابعیت سراسر مناطق گرم و معتدل و نیمه گرمسیری جهان را دارد.

 نیلوفر ارغوانی نیازمند آفتاب کامل است. رطوبت مورد نیاز آن متوسط ​​و خاک مطلوب آن خاک به خوبی زهکشی شده است هرچند سازگار با انواع خاک ها میباشد.

 نیلوفر ارغوانی گیاهی روز بلند است و در هوای ابری و سایه شکفته نمی شود.

 کاربرد در فضای سبز : برای پوشاندن نرده ها، تنه درختان بزرگ و بی میوه، پرچین و آلاچیق بکار می رود. برای حیاط منزل مناسب نیست چون شاخه ها دور بوته ها و درختان می پیچد و جلوی رشد آن را می گیرد و بذر زیادی نیز تولید می کند.

 تکثیر نیلوفر ارغوانی از طریق تولید بذر در مکان کشت شده صورت می گیرد.

 هشدار : دانه های مثلثی آن در برخی منابع دارای خواص روانگردان و توهم زا معرفی شده و از مصرف آن بایستی اجتناب نمود.


: منابع  

http://davesgarden.com/guides/pf/go/51597

http://en.wikipedia.org/wiki/Ipomoea_purpurea

نارگیل

http://peperomia.persianblog.ir/1384/5

http://www.wildflowerinformation.org/Wildflower.asp?ID=23