باغچه مجازی

وبلاگ محمد حسین توکلی

باغچه مجازی

وبلاگ محمد حسین توکلی

باغچه مجازی

* محمد حسین توکلی هستم فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی گرایش مهندسی علوم خاک از دانشگاه شهید باهنر کرمان
* فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش کارآفرینی

* هدف: عضو وزارتخانه جهاد کشاورزی دولت صاحب الزمان(عج)

برای آشنایی با سوابق کاری بنده و اطلاعات تماس به منوی اصلی وبلاگ مراجعه نمایید.

آخرین نظرات

لکه فومایی برگ و میوه

يكشنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۳، ۰۹:۲۷ ق.ظ

عامل بیماری : قارچ Phoma pomorum

لکه فومایی برگ و میوه  (لکه دایره ای ) و لکه فومایی میوه بیماری های کم اهمیتی هستند که در بسیاری مناطق سیب خیز شیوع دارند. این دو بیماری در سراسر جهان گسترده اند . ولی به علت نامنظم بودن پراکندگی آنها و نذاشتن اهمیت اقتصادی مورد توجه نیستند .

نشانه های بیماری

بیماری لکه فومایی برگ به گونه ی لکه های نکروتیک ، کم و بیش مدورو به رنگ زرد تا خاکستری و قطر 2-8 میلی متر روی پهنک برگهای کامل سیب بروز می کند . لکه ای بیماری در سطح بالایی برگها کمی فرورفته اند و هر لکه با نواری کاملامشخص تیره تر از رنگ برگ محدود شده است . 

برگهایی که روی انها تعداد زیادی لکه بروز می کند ممکن است زرد شوند و بریزند. پیکنید ها معمولا در متن لکه ها مانند نقاط تیره ، منفرد و پراکنده تشکیل شوند . لکه ها روی میوه تیره رنگ ، مدور یا منظم ، به قطر کمتر از یک میلی متر و بیشتر در وسط عدسک ها هستند . روی پوسیدگی های فعال میوه لکه به وجود نمی آید .


عامل بیماری

قارچی که بیشتر با این بیماری دیده می شود Phoma pomorum نام دارد که مترادفهای آن یکی P.prunicola و دیکری Phyllostica pyrina است . گونه های دیگر از جنس Phoma که با این بیماری همراه هستند :

P.macrostoma

P.glomerata

P.exigua


این چهار گونه قارچ پیکنید های عمیق یا نیمه عمیقی ، تک حجره ای غیر استرومایی ، جدار نازک و به رنگ قهوه ای تولید میکنند . 

پیکنیدیوسپورهای آن ها بی رنگ  ، بدون بند با دیواره نازک ، استوانه ای یا بیضی پخ یا گلابی شکل بوده و روی سلول های مولد کنیدی فیالید مانند و آمپولی شکل  به وجود می ایند و اندازه های آنها معمولا 3-2×9-3 میکرون است .

Phoma pomorum کلامیدوسپور های قهوه ای تیره  و منفرد در زنجیره های طویل و دیکتیو کلامیدوسپورها که معمولا انتهایی و منفرد هستند  تولید میکنند . P.glomerata دیکتیو کلامیدوسپورهای قهوه ای تیره و در زنجیره های منشعب یا غیر منشعب ایجاد می کند .


چرخه بیماری و اپیدمولوژی

گونه های Phoma روی بسیاری از گیاهان مختلف دیده می شود . این قارچ به طور گسترده به صورت گندرو روی درختان سیب وجود دارد ، به عنوان پاتوژن های ضعیف شناخته می شوند و توانایی ایجاد بیماری روی برگ و میوه سالم را ندارند . 

عامل اصلی لکه فومایی برگ و میوه احتمالا ناشی از سمپاشی ، حمله حشرات یا صدمات فیزیکی یا نبودن تعادل در عناصر غذایی است . لکه هایی که روی میوه ظاهر می شوند می توانند معلول واکنش فعالیت گندرویی قارچ در شرایط خود اقلیمی عدسکها باشند .


مبارزه

کار خاصی برای مبارزه با لکه فومایی برگ و میوه انجام نمی شود . در باغهایی که با استفاده از قارچ کش های آلی با دامنه تاثیر وسیع با لکه سیاه سیب مبارزه می شود . بیماری لکه فومایی به ندرت بروز می کند .


 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی