باغچه مجازی

وبلاگ محمد حسین توکلی

باغچه مجازی

وبلاگ محمد حسین توکلی

باغچه مجازی

* محمد حسین توکلی هستم فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی گرایش مهندسی علوم خاک از دانشگاه شهید باهنر کرمان
* فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش کارآفرینی

* هدف: عضو وزارتخانه جهاد کشاورزی دولت صاحب الزمان(عج)

برای آشنایی با سوابق کاری بنده و اطلاعات تماس به منوی اصلی وبلاگ مراجعه نمایید.

آخرین نظرات

چگونه یک قفس بلدرچین بسازیم ؟

شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۸، ۰۶:۴۰ ق.ظ

چگونه یک قفس بلدرچین بسازیم ؟

اگر به نگهداری بلدرچین علاقه مند هستید , باید محیطی مناسب برای پرنده تان فراهم کنید .

قفس بلدرچین

بلدرچین ها در محیطی که احساس امنیت , راحتی ( در واقع خانه شان ) , بهتر بزرگ شده و سالم تر خواهند بود .

از آن جایی که بلدرچین ها پرنده هایی اجتماعی هستند , به خانه ای نیاز دارند که به اندازه کافی بزرگ بوده و بتواند چند پرنده را در خود جای دهد .


نباید این محیط تنها یک پناهگاه باشد , بلکه باید فضاهای مناسب جهت آشیانه و مخفی شدن را نیز برای پرنده فراهم کند .


تهیه یک حصار مناسب را برنامه ریزی کرده , وسایل و موادی که به ان ها نیاز دارید را جمع اوری کرده . با برقرار کردن و ایجاد کردن شرایط مناسب این پرنده , او را خوشحال و سالم نگه دارید .


قسمت اول از سوم  قفس بلدرچین : محل زندگی را برنامه ریزی کنید .

قفس بلدرچین

قفس بلدرچین

1. اندازه دسته پرندگانی که می خواهید از آن ها مراقبت کنید را مشخص کنید . این مدل مکانی که می سازید , کاملا بستگی به تعداد پرنده ای که می خواهید از ان ها نگهداری داری کنید , جنسیت شان , و دلیل تان از نگهداری آن ها دارد . هنگامی که در حال تخمین اندازه پرنده ها هستید , باید به این موارد توجه جدی داشته باشید . البته مقدار غذای مورد نیاز و از این دست مسائل اهمیت خود را دارند .


بلدرچین ها پرنده هایی اجتماعی هستند , پس اگر آن ها را به صورت گروهی و در کنار هم قرار دهید شاد و سالم تر خواهند بود .

 برای این که میزان دعوا و جنگ را بین شان کاهش دهید , باید برنامه ریزی کنید که برای هر 4 ماده تنها 1 نر در قفس قرار دهید . اگر می خواهید تنها 1 نر را در قفس قرار دهید , باید همراه با جفتش باشد .

 اگر به دنبا نگهداری از بلدرچین جهت پرورش این پرنده هستید , بهتر است ان ها را به گروه های کوچک تقسیم کنید , یعنی تعداد 1 نر و 2 یا 3 ماده .

 اگر فضای کافی در اختیار پرنده ا باشد , بلدرچین های ماده را می توان در گروه های بزرگ تگهداری کرد . ( 125 سانتی مربع یا حدود 20 مربع برای هر پرنده )

 از آن جایی که حتی گروه های بلدرچین های ماده نیز می توانند آشوب به پا کنند و شروع به نوک زدن پر کنند , هنگامی که می خواهید پرنده ای جدید و تازه وارد را به گروه اضافه کنید , باید مواظب این دست موارد باشید .

قفس بلدرچین

قفس بلدرچین

2. فضای مناسب را ایجاد کنید .

بلدرچین ها به فضای کافی جهت حرکت کردن , مخفی شدن و خوردن نیاز دارند . از ان جایی که توانایی پرواز کردن دارند , باید فضای قفس به اندازه بزرگ باشد و سقف بزرگی داشته باشد تا پرنده در هر هنگام که بخواهد , بتواند پرواز کند . اگر پرنده ها ترسیده باشند , امکان پرواز عمودی وجود دارد .


 به عنوان یک قانون کلی باید بگوییم که برای هر پرنده باید 125 سانتی متر مربع فراهم کنید ( حدود 20 مربع ) .

 سقف مکان نگهداری بلدرچین ها باید حداقل 30 سانتی بلند باشد ( حدود 1 فوت ) تا پرنده بدون آسیب دیدن , بتواند پرواز کند .

 اگر جهت تولید تخم است که بلدرچین ها را نگهداری می کنید , باید ان ها را در محیط های بسیار کوچکی ( مانند قفس یا آغل حیوانات به جای محیط سقف دار ) قرار دهید .

 بلدرچین ها تخم های شان را در زیر محل زندگی شان قرار می دهند , پس پیدا کردن تخم ها در محیط های بسیار بزرگ کار دشوار محسوب می شود . اگرچه باید این را بگوییم که شما همواره و در این حالت نیز باید 125 سانتی متر مربع برای پرنده فضا داشته باشید .

قفس بلدرچین

قفس بلدرچین

3. نور کافی در مکان وجود داشته باشد .


پرنده ها برای این که به بلوغ جنسی برسند و توانایی تولید تخم را داشته باشد , باید در معرض نور باشند . هم چنین در دسترس بودن نور خورشید باعث رشد هر نوع گیاهی که می خواهید در محل زندگی این موجود بکارید نیز می شود . در طول ماه های پاییز و زمستان , برای این که تولید تخم هم چنان ادامه داشته باشد , باید نور مصنوعی و کافی در محیط فراهم کنید .


بلدرچین های ژاپنی یکی از محبوب ترین و بومی ترین بلدرچین ها هستند . این پرنده ها به 14 تا 18 ساعت نو در روز نیاز دارند تا تولید تخم را ادامه داده و سالم باشند .

 اگر تنها با هدف تولید گوشت به دنبال پرورش بلدرچین ها هستید , نور کمتری ( 8 ساعت در روز ) نیاز است .

قفس بلدرچین

قفس بلدرچین

4. وسایلی که نیاز دارید را فراهم کنید .

بسته به مکانی که می خواهید بسازید , وسایل و مواد اولیه کاملا متفاوت خواهند بود . اما شما به وسایل زیر نیاز خواهید داشت :


 7 میلی متر ( حدود 25 اینچ ) سیم محکم تا فضای درونی مکان را ایمن نگه دارید .

 پوشش کف مناسب . بلدرچین ها در فضایی که کف آن زمین است و با خاک , تکه های چوب نرم یا کاه پر شده باشد , تمام توان خود را به کار می گیرند .

 گیاهان مصنوعی , درختچه توت فرنگی , تکه هایی از درخت هایی مانند کاج , یا گونی های کوچک , تا فضایی مناسب برای مخفی شدن فراهم شود .

 جعبه آشیانه ساده

 خاک برای حمام خاک

 مواد سقفی انعطاف پذیر و نرم تا در هنگامی که پرنده پرواز می کند , از آسیب وارد آمدن به سرش جلوگیری کند . یک شبکه توری نرم در سقف قفس , خطر آسیب وارد شدن به بلدرچین را کاهش می دهد .

قسمت دوم از سوم قفس بلدرچین : قفس را بسازید

قفس بلدرچین

قفس بلدرچین

1. یک لانه یا پناهگاه بسازید .

این کار می تواند به آسانی ساخت یک لانه خرگوش باشد و باید به اندازه بزرگ باشد که حدود 6 بلدرچین در ان جا شوند . هم چنین باید مجهز به سیستم تهویه مطبوع باشد . اگر به دنبال نگهداری تعداد بیشتری پرنده هستید , به لانه یا قفس بزرگ تری نیاز خواهید داشت .


 آغل مرغدانی جای مناسبی برای نگهداری از این پرنده نیست , چرا که بلدرچین مانند مرغ نمی نشیند .

مکان قرار گیری خانه باید در نزدیکی سطح زمین باشد . بلدرچین ها به مکانی برای آشیانه , گشتن یا خوابیدن نیاز دارند .گاگر نمی توانید سیم محکم در زیر خانه قرار دهید یا یک طبقه محک برای زیر خانه پیدا کنید ( مانند طبقه های بتنی ) , باید به اندازه کافی خانه را از سطح زمین بالا نگه دارید تا بلدرچین را از گزند موش ها و سایر مهاجمان در امان نگه دارید و باید حتما به این موضوع توجه داشته باشید .

 اگر باید خانه را بالاتر از سطح زمین قرار دهید , نباید بیش از 10 سانتی متر ( حدود 4 اینچ ) فاصله داشته باشد . یک راه برای بلدرچین بسازید تا بتواند به راحتی داخل و خارج شود .

 حواس تان باشد که پناهگاه باید مسقف باشد ؛ چرا که باید در برابر نور خورشید و عوامل مهاجم محافظت شود .

قفس بلدرچین

قفس بلدرچین

2. یک لانه کشیده یا چادر مانند تهیه کنید .

لگر پرنده تان بتواند اندک زمانی را به پرواز بگذارد , بسیار خوشحال خواهد شد . اگر بلدرچین تان را در خانه های کوچک یا قفس قرار می دهید , حواس تان به مولفه هایی مانند پرواز کردن شان نیز باشد . ” محوطه ” یک فضای بیرونی حفاظت شده است که پرنده تان می تواند قدم بزند و ( در صورت بلند بودن سقف ) پرواز کند .


هیچ محدودیتی برای سای لانه جهت پرواز وجود ندارد , اگر چه باید بزرگ تر از مخفی گاه یا لانه باشد . باید سقف آن به اندازه ای بلند باشد که پرنده به راحتی بتواند پرواز کند , و البته برای شما نیز باید بلند باشد تا بتوانید وارد شده و مسائل را بررسی کنید . هم چنین باید فضای کافی در اختیار پرنده قرار دهید تا به اطراف بدود ؛ هم چنین مکان هایی برای مخفی شدن .

 قسمت زیرین قفس را به نحوب تنظیم کنید که از هجوم مهاجم به قفس جلوگیری شود .

اطراف قفس را با سیم های محکم ( 7 میلی متر یا 25 اینچ ) بپوشانید .

 در سقف قفس , لانه های پرنده نرم را جا سازی کنید و هم چنین مطمئن شوید که قفس مسقف است ؛ تا از هجوم مهاجمان به قفس جلوگیری شود .

 حواس تان باشد که پوشش های مناسب در داخل قفس وجود داشته باشد . می تواند شامل تکه های چوب درخت کاج , درخت یا بوته توت فرنگی باشد .

قفس بلدرچین

قفس بلدرچین

3. خاک یا پیت را برای حمام خاک آماده کنید .


بلدرچین ها دوست دارند که دائما حمام خاک بگیرند . آن ها برای این مورد به مواد مناسب , مانند شن , نیاز دارند . یک قسمت از قفس یا لانه را برای این کار قرار دهید .


قفس بلدرچین

قفس بلدرچین

4. مکان هایی برای آب و غذا انتخاب کنید .

می توانید منبع های آب و غذا را در یک محل مشخص یا چندین محل قرار دهید . حواس تان باشد که منابع اب و غذای کافی برای هر کدام از پرنده ها در دستر باشد .و نیازی به جنگ برای غذا و آب نباشد .


 هر پرنده به طور متوسط به 1.25 تا 2.5 سانتی متر فضا برای غذا خوری نیاز دارد . پس برای این که در طول دوره پرورش شاهد دعوا و جنگ میان آن ها نباشید , این موارد را حتما عملی کنید .

 بلدرچین ها همواره به آب تازه نیاز دارند . مکانی که ساخته اید باید 0.6 سانتی متر ( حدود 25 اینچ ) برای هر کدام از پرنده ها برای آب خوری فضای کافی داشته باشد . اگر می خواهید از طریق لیوان به آن ها آب بدهید , برای هر 5 پرنده باید حداقل 1 لیوان آب قرار دهید .

 حواس تان باشد که مکان های آب و غذا خوری را به نحوی انتخاب کنید که دسترسی برای شما نیز آسان باشد . شما برای تعویض , پر کردن و تمیز کردن , باید به آن ها دسترسی داشته باشید .

قفس بلدرچین

قفس بلدرچین

5. پوشش کف مناسبی قرار دهید .

بلدرچین ها نیاز به فضایی مناسب جهت گشت زدن دارند . کف قفس را با شن , چوب نرم , یا کاه بپوشانید , چرا که سپری کردن زمان طولانی روی فلی می تواند به پای ان ها آسیب وارد کند .


 اگر خانه اصلی بلدرچین تان دارای کفه سیمی است , حواس تان باشد که بلدرچین به کف خاکی دسترسی دارد و با لایه نرم پوشیده شده باشد . یک را ه آسان برای برطرف کردن این موضوع , نصب کردن کفه سخت و محکم در کف , و پوشاندن آن با مواد نرم است .

شاخه های کوچک , کاه , پر , می تواند جذابیت بیشتری به کف بدهند و وسایل لازم برای خانه سازی را در اختیار پرنده قرار دهند .

 افزودن ویژگی های جالب به محیط نگهداری پرنده , مانند کنده چوب , تا بتوانند از ان برای بالا رفتن استفاده کنند , باعث همواره شاد و سالم بودن بلدرچین تان خواهد شد .

قفس بلدرچین

قفس بلدرچین

6. جعبه اشیانه ساده را نصب کنید .

این نکته را به یاد داشته باشید که بلدرچین ها علاقه مند به داشتن آسیانه ساده ای بر روی زمین در زیر بوته های مخفی گاه هستند . مسلما باید گزینه جعبه اشیانه همیشه اجرا شود .


 جعبه آشیانه یک جعبه چوبی ساده است که قسمت جلویی ان باز است .

 بلدرچین در جعبه اشیانه هایی که پوشیده هستند , احساس امنیت می کند . اگرچه ان ها دوست دارند که سقف جعبه نرم باشد و نه سفت و سخت .

 جعبه های آشیانه را در گوشه های قفس یا لانه قرار دهید . در کنارشان علف خشک , کاه یا پوشال یا غلاف ذرت قرار دهید .

قسمت سوم از سوم قفس بلدرچین  : برقرار کردن محل اقامت

قفس بلدرچین

قفس بلدرچین

1. آشغال های کف را دائما بردارید .

مدفوع بلدرچین زیاد است و میزان بالایی از آمونیاک دارد . باید همواره بر اساس برنامه مشخصی محل زندگی بلدرچین ها را تمیز کنید .


اگر بلدرچین تان در لانه ای که کف آن سیمی است زندگی می کند , می توانید از طریق قرار دادن روزنامه یا محفظه مداوم کف قفس را تمیز کنید .

اگر مایل باشید می توانید از مدفوع آن برای کود استفاده کنید .

 اگر بلدرچین تان را در فضایی بسته و بد نگهداری کنید , باید هر هفته آن را تمیز کنید .

قفس بلدرچین

قفس بلدرچین

2. برای بلدرچین غذا تهیه کنید .


مقدار غذایی که برای بلدرچین های تان نیاز دارید , کاملا بستگی به تعداد ان ها , میزان بلوغ شان و نژادشان دارد . برای مثال بلدرچین های بزرگسال ژاپنی , به طور متوسط 14 تا 18 گرم باید روزانه بخورند .


 غذاهای باکیفیت و خوب ویژه سن و نژاد بلدرچین تان خریداری کنید . احتیاجات غذایی شان در سنین متفاوت , مختلف خواهد بود .

 اگر اطمینانی به خرید غذاهای فرمولاسیون برای بلدرچین تان ندارید , می توانید غذای ترکی یا غذای ویژه پرنده همراه با کلسیم را دراختیارش قراار دهید . اندکی پوسته تخم یا سنک آهک به رژیم غذایی شان اضافه کنید تا میزان کلسیم مورد نیاز را برای شان فراهم کرده باشید .

 غذاهایی که قرار است به آن ها بدهید را در محیطی خشک , خنک و در محفظه ای پوشیده قرار دهید . غذایی که بیش از 8 هفته از مدت مصرف ان کذشته است را به بلدرچین ندهید .

قفس بلدرچین

قفس بلدرچین

3. مطمئن شوید که بلدرچین تان همواره به آب تازه دسترسی دارد .


روزانه محفظه و ظرف غذا بلدرچین را تعویض کنید تا از بیمار شدن آن ها جلوگیری کنید . محفظه ها آب را با آب گرم و مواد شوینده بشویید و قبل از پر کردن آن , دوباره آب کشی کنید . اگر جوجه بلدرچین دارید , ظرف را با اب تمیز پر کنید .


قفس بلدرچین

قفس بلدرچین

4. هر هفته قفس را از نظر ایمنی بررسی کنید .


هر هفته محل زندگی بلدرچین ها را بررسی کنید تا اگر دچار مشکل شده است متوجه شوید . حواس تان به سیم ها باشد تا کنده یا سوراخ نشده باشند ؛ که خود اجازه هجوم مهاجمان را فراهم می کند . همواره موش ها تلاش می کنند که وارد محفظه نگهداری این پرندگان شوند , پس همیشه این مورد را بررسی کنید .


قفس بلدرچین

قفس بلدرچین

5. تعداد بلدرچین ها را بدانید .

ممکن است بخواهید که شمارش بلدرچین ها را روزانه ,ماهیانه یا سالانه انجام دهید ؛ اما همواره باید به این موضوع توجه داشته باشید . از این طریق است که متوجه حضور تمام شان می شوید و از سلامتی ان مطلع می شوید .


قفس بلدرچین

قفس بلدرچین

6. مزاحم بلدرچین تان نشوید .

بلدرچین ها به سادگی و راحتی عصبانی می شوند , و وارد کردن استرس یا گرفتن آن ها باعث مرگشان می شود . اگر نیازی نبود هرگز آن ها را برندارید و در دستان تان نگرید . تنها در مواقعی که لازم است وارد محل زندگی شان بشوید . بگذارید تا آن جایی که ممکن است , محیط شان آرام و ساکت باشد .


بررسی کنید که چگونه موش یا سایر مهاجمان بر بلدرچین تان تاثیر می گذارند . اگر بلدرچین در معرض این حیوانات باشد باعث افزایش استرس و در نهایت مرگ او می شود .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی