باغچه مجازی

وبلاگ محمد حسین توکلی

باغچه مجازی

وبلاگ محمد حسین توکلی

باغچه مجازی

* محمد حسین توکلی هستم فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی گرایش مهندسی علوم خاک از دانشگاه شهید باهنر کرمان
* فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش کارآفرینی

* هدف: عضو وزارتخانه جهاد کشاورزی دولت صاحب الزمان(عج)

برای آشنایی با سوابق کاری بنده و اطلاعات تماس به منوی اصلی وبلاگ مراجعه نمایید.

آخرین نظرات

فندق

پنجشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۳، ۰۷:۵۶ ق.ظ

اسم علمی avellana از Avella در ایتالیا آمده است. فندق معمولی برای تولید میوه یا به اصطلاح نات کشت می شود. کلمه hazelnut به هر گونه نات از جنس Corylus گفته می شود.

 ترکیه با تولید 625000 تن فندق، تقریبا 75% تولید جهانی فندق را از آن خویش کرده است.

خصوصیات ظاهری : فندق معمولی درختچه ای به ارتفاع 3 تا 8 متر بوده و اما می تواند به 15 متر نیز برسد. برگ ها در زمستان می ریزند (برگریز هستند).

برگ ها تقریبا گرد بوده و 6 تا 12 سانتی متر طول دارند. روی هر دو سطح برگ کرک های ریز وملایمی دیده می شود. گلها خیلی زود در اوایل بهار قبل از برگها ظاهر شده و آنها تک جنس بوه و کاتکین های آن بوسیله باد گرده افشانی می شوند. کاتکین ها زرد ملایم بوده و طولی حدود 5 تا 12 سانتی متر دارند. کاتکین های ماده کوچک بوده و در شکوفه ها پنهان هستند. فندق، فاقد ریشه محورى است و بنابراین نیازى به خاک خیلى عمیق ندارد. میوه فندق که همان نات می باشد، در خوشه های پنج تایی تولید می گردد. هر نات در یک هاسک (برگ مانند کوچک) قرار داشته و هر نات حدود 7 تا 8 ماه پس از گرده افشاننی، زمانیکه رسیده است می افتد. گلهای ماده در دی و بهمن باز می شوند.

شرایط محیط رشد: فندق براحتی در خاک های متوسط با زهکشی خوب رشد می کند. شرایط آفتاب کامل تا نیم سایه را می پسندد. از نظر رشد رویشی دارای محدودیت آب و هوایی نبوده و چوب به سرما مقاوم است. رشد زایشی، گلدهی و تولید محصول اقتصادی آن به زمستان های ملایم و تابستان های نسبتا خنک نیاز دارند. بعلت حساسیت برگ های فندق به خشک شدن، این درخت به تابستان های ملایم نیاز دارد. . در دنیا فندق را بین دریا و کوه می کارند.

خواص درمانی و کاربردهای صنعتی: فندق ها در پروتئین و چربی های غیر اشباع غنی هستند. در فندق عناصر مفیدی همچون منگنز، مس، ویتامین E، تیامین و منیزیم نیز زیاد یافت می شود. برگ های فندق غذای بسیاری از حیوانات را فراهم می کند. چوب فندقی که دربیشه زارها رشد می کند بصورت سنتی از آن برای ساختمان سازی یا ساخت فنس استفاده می شود. فندق در کیک شکلاتی و شیرینی پزی، برای ساخت آجیل سوخته نیز مصرف میشود. . روغن فندق از فندق گرفته میشود و طعم دهنده خیلی قوی محسوب می شود و در آشپزی به عنوان روغن نیز استفاده میشود. فندق با مواد معدنی، فیبرهای رژیمی، فیتوسترول و آنتی اکسیدان های فنولیک مثل فلاوان، دارای جایگاه خاص در میان انواع دانه های خشک شده از نظر مواد مغذی و سلامتی است. اسید اولئیک موجود در روغن فندق از افزایش کلسترول خون پیشگیری می‌کند و قند خون را تنظیم می ‌کند. این روغن بمصرف تغذیه ،‌عطر سازی و نقاشی می رسد . مغز فندق دارای مقدر زیادی فسفر می باشد.

نحوه تکثیر گیاه: روش معمول تکثیر فندق وسیله خوابانیدن می باشد، اما به روشهای جدا کردن پاجوش‌ها و کشت بذر و زدن پیوند نیز امکان دارد. هرس فندق زمستانه یا خشک و دیگرى هرس سبز است. هرس زمستانه در انتهاى فصل زمستان انجام مى‌شود. هرس سبز که معمولاً هم‌زمان با برداشت فندق یا پس از آن انجام مى‌شود پاجوش‌هاى کلفت را هم حذف مى‌کنند.

هشدار: این گیاه روده و معده را تقویت و سموم را از بدن خارج می‌کند، اما فشار خون را بالا می‌برد و برای افراد مبتلا به فشار خون توصیه نمی‌شود. در صورت مصرف زیاد، دل درد، نفخ شکم و استخراج از عواض آن است.


: منابع  

http://en.wikipedia.org/wiki/Corylus_avellana

http://www.arkive.org/hazel/corylus-avellana

http://www.missouribotanicalgarden.org/PlantFinder/PlantFinderDetails.aspx?kempercode=c360

http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Corylus+avellana

نارگیل

http://www.telegraph.co.uk/gardening/howtogrow/3296697/How-to-grow-Corylus-avellana-Contorta.html

https://www.rhs.org.uk/Plants/97648/Corylus-avellana-Contorta/Details


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی