خبرگزاری علم و فناوری آنا- *محمدحسین توکلی؛ داستان از زمان شیوع ویروس منحوس کرونا آغاز شد که بنا به اقتضای شرایط، استفاده از تلفن همراه به گروه سنی کودک و نوجوان هم رسید و در این بین خط قرمز استفاده از این ابزار ارتباطی و ورود به دنیای مجازی به سنین بسیار پایین کاهش پیدا کرد.

 

صرف استفاده از ابزار‌های ارتباطی به خودی خود نمی‌تواند موضوعی نگران‌کننده و بحران‌ساز محسوب شود؛ اما نبود فرهنگ مناسب و پایین بودن سطح سواد رسانه‌ای بین افراد جامعه می‌تواند زمینه بحران‌های جبران‌ناپذیر بعدی را فراهم سازد.

امروزه استفاده از اینترنت و شبکه جهانی در راستای کسب درآمد‌های جدید، دانش‌بنیان و خلاق محور به ارزان‌ترین و کاربردی‌ترین شکل ممکن در حال پیگیری بوده و بسیاری از کشور‌ها مانند هند به اندازه‌ای در این حوزه به موفقیت دست پیدا کرده‌اند که آورده مالی ناشی از فعالیت‌های نرم‌افزاری آنها حتی بیش از صادرات نفت ایران برای آنها درآمد پایدار به ارمغان آورده است.

نبود فرهنگ مدیریتی منعطف، حمایت‌های ضعیف در حوزه کسب‌وکار‌های مجازی و شبکه محور در این سال‌ها، فیلترینگ برخی پلتفرم‌های پرکاربرد و ضعف در ارائه جایگزین‌های مناسب، موجب کاهش روند رو به رشد و توسعه این بخش از اقتصاد نوین شده و بسیاری از نخبگان را در این حوزه به حاشیه رانده است.